13-12-2004, 23:00 | #1 |
Medlem
Ble medlem: Feb 2003
Sted: Østfold
Meldinger: 57
|
Veslemor skal bli storesøster :)
Har dere noen gode tips på hvordan man mest mulig unngå søskensjalusi?
Litt blir det jo såklart, alle barn vil jo helst ha sine foreldre for seg selv, men hvordan unngår man de store konfrontasjonerne (hvis man kan det da?) Jeg prøver så langt å være veldig bevisst på å ta med Veslemor i planleggingen innfor pjokkens ankomst. Snakke om hva babyer gjør, hvordan man skifter på dem, mater dem osv. Hun er i sin tur blitt veeeeldig opptatt av dukkene sine i det siste og steller noe grådig med dem, noe jeg tror er hennes måte å forberede seg på. Sist redigert av Evangelina den 14-12-2004 kl 14:37. |
14-12-2004, 04:29 | #2 |
Æresmedlem - Moderator
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 22.534
|
Sv: Veslemor skal bli storesøster :)
Du gjør det helt rett! Vi forberedte Elise på samme måten og hun ble verdens beste dokkemamma da lillebror kom.
Nennemor, Elise, (f. juli-99) Eirik (f.mars-02) og Lars (f. oktober -04) Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn, gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv |
14-12-2004, 12:43 | #3 |
Supermedlem
Ble medlem: Apr 2002
Sted: Kvitebjørn Kong Valemons Land
Meldinger: 855
|
Gratulerer!
Vår gutt var for liten å helt skjønne hva som var inni magen til mamma, så å forberede han hadde liten nytte. Men din er jo nå et år eldre enn hva min var, og da forstår de jo mye mer. Men en ting har vi lært i ettertid når det gjelder søskensjalusi, og det er betydningen av at eldstemann får ha litt alenetid med mamma eller pappa, kanskje spesielt mamma. Det er fryktelig slitsomt å sloss for oppmerksomheten til særlig mamma den første tiden, så når de får oppmerksomheten 100% en time eller to på kafe eller utflukt så hjelper det veldig. Ellers gjorde vi mye poeng av at mamma trengte hjelp av storebror, sa ting som "så flink du er" når han hentet gulpeklut osv, slik at det blir mer fokus på hvor fint det er å være stor, mao slippe den baby-adferden mange storesøsken får.
14-12-2004, 12:47 | #4 |
Supermedlem
Ble medlem: Nov 2002
Meldinger: 601
|
Bare det at dere er oppmerksomme på at det kan bli problemer er jo et steg i riktig retning
I tillegg til å snakke om babyen som skulle komme kjøpte vi en bok: "Emma og lillebror" som vi leste litt i. Kjøpte også en sykkel som hun fikk av lillebror når vi kom hjem fra sykehus. Det var et sjakktrekk, for det hadde vært litt mye mas på henne av alle så det var godt å kunne dra ut sammen med pappaen og bare kose seg mens jeg og lillebror kom på plass hjemme. Alle var flinke til å ta med seg pakke til henne også når de kom på besøk, men tror nok hun syntes det ble litt vel mye: "Næmmen har du fått deg lillebror??". Heldigvis var de forståelsesfulle i barnehagen og snakket bare om lillebror hvis hun selv tok opp temaet. Så barnehagen ble hennes "friområde". Dere får ha all slags lykke til! Du skal se det går kjempefint og hun blir sikkert en like stolt storesøster som storesøstre flest
14-12-2004, 14:26 | #5 |
Æresmedlem
|
Så koselig da. Gratulerer så mye
|
14-12-2004, 14:53 | #6 |
Medlem
Ble medlem: Feb 2003
Sted: Østfold
Meldinger: 57
|
Godt å høre at det ser ut som pm vi er på riktig vei her da, fra dere mer erfarne flerbarnsmammaer.
Ja, vi prøver hele tiden å snakke om hvordan Vesla kan hjelpe til med babyen når den kommer, skifte bleie osv. Hun pusler dagene i ende med dukkene sine, fikk også en babydukke av mormor og morfar nylig og det var stas! Den skal legges ("Sov gott, lille venn", sier hun da), skiftes på (hun bruker ordentlige babyservietter til det og gjerne Mors truseinnlegg som bleie), mates (legger små biter av gulerot eller noen havregryn oppi tallerkenen til dokka) og kjøres til barnehage. Så går hun på jobb, sier hun, og forteller babydukken sin at "Nå må jeg skynde meg til bussen, men jeg kommer og henter deg etterpå. Hade!" (nettopp sånn som pappaen hennes sier hver morgen). Jeg spurte henne forleden dag om hva eksakt det er hun gjør på jobben. "Spiser matpakke", kom det kjappt. Det er bare så søtt! Hun har helt kontroll på hva voksne gjør og hvordan de oppfører seg i forhold til barna. Det er bare helt skjønnt å se! Inemellom har hun dog hatt en del babyoppførsel også. Plutselig er hun ikke seg selv, men vil bare bli kalt baby, krabber rundt og sier "æææ". Tatt helt på kornet det også! Tror vel hun trenger det av og til, det å få lov å være liten...Tross alt er hun jo bare to og et halvt. Det er så lett å glemme bort det og ta henne for eldre enn det hun er, så jeg tror denne trangen til å få lov å bare kose og være liten også er noe man må tenke på når den lillebror kommer. Jeg tror uansett snuppa vil bli en super storesøster!! Sist redigert av Evangelina den 16-12-2004 kl 16:15. |
25-12-2004, 16:28 | #7 |
Seniormedlem
Ble medlem: Apr 2002
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 1.901
|
Gratulerer så mye og lykke til med fødselen!
29-12-2004, 10:15 | #8 |
Seniormedlem
Ble medlem: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 2.041
|
Så heldig dere er som har familieforøkelse rett om hjørnet!
Høres ut som storesøster forberedes på beste måte, og allerede jobber med å se for seg den nye situasjonen. Det vil nok bli litt sjalusi, men det hører jo med Her i huset har det vært veldig verdifullt at pappaen har hatt mye tid sammen med oss, sånn at begge guttene har kunnet stimuleres masse. Vi har byttet på å ha alenetid med guttene, men også hatt mye tid sammen alle fire. At storebror hadde sitt liv i barnehagen, med faste, trygge rutiner, og gode venner var godt når hjemmesituasjonen ble litt ny. Lykke til- det går nok helt fint!