Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn
Brukernavn
Passord

Svar

Diskusjonverktøy Visningsmodus
Gammel 05-12-2005, 20:54   #1
sima1
Medlem

sima1s avatar

Ble medlem: Jan 2005
Meldinger: 343
sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.
Tips til dere som sliter med søvn.....

og ønsker et alternativ til ferber og andre "gråte - metoder"...

Tenkte jeg skulle gi dere som sliter med barnets nattsoving, dagsoving, innsovning e.l. et godt boktips. Jeg har selv et barn på 1/2 år som kun sover korte lurer om dagen og våkner mange ganger etter at jeg har lagt henne om kvelden. Så fikk jeg anbefalt boka "The no - cry sleep solution" av Elizabeth Pantley av ei venninne. Den gir lærerrik informasjon om barns søvnsmønster og viser deg hvordan du kan lære barnet ditt å sove bedre og lenger. Jeg har akkurat startet med det første ti dagers prosjektet, men ser allerede en liten forbedring. Fra å våkne en 1/2 time etter hun har sovnet om kvelden, sov hun i kveld 2 1/2 time!! Så jeg har stor tro på hennes metoder. Hun har også en hjemmeside du kan besøke her

Redigert 14. mai - 06: Og hvis du leser innlegget mitt på side 12 i denne tråden ser du også at det faktisk fungerer!!

Våkner barnet ditt mange ganger om natta, bruker lang tid på å sovne om kvelden og dere i det hele tatt sliter med søvn?

- Les Elizabeth Pantleys "The no - cry sleep solution" eller "The no cry sleep solution for Toddlers and Preschoolers" (se mer her)

Sist redigert av sima1 den 14-05-2006 kl 08:25.
sima1 is offline   Svar med sitering
Gammel 06-12-2005, 09:16   #2
Louise73
Supermedlem

Louise73s avatar

Ble medlem: May 2005
Meldinger: 928
Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.
Sv: Tips til dere som sliter med søvn.....

Hehe...er også akkurat i gang. D.v.s. vi er vel på dag 5 nå.
Klamrer meg nå til håpet om at det skal fungere. Nå har vesla
selvfølgelig blitt forkjøla, men i går kveld sov hun fra 8 til 1. Altså 5 timer
i strekk! Det har hun ikke gjort siden hun var 2 mndr.

Men 5 dager er kort tid og liten statistikk. Jeg er forberedt på at det tar flere uker da.

Lykke til!

PS! Ser at barna våre er ganske jevngamle og, og din er født på bryllupsdagen vår!

Sist redigert av Louise73 den 06-12-2005 kl 09:21.
Louise73 is offline   Svar med sitering
Gammel 06-12-2005, 11:09   #3
sima1
Medlem

sima1s avatar

sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.sima1 er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig melding av Louise73:
Hehe...er også akkurat i gang. D.v.s. vi er vel på dag 5 nå.
Klamrer meg nå til håpet om at det skal fungere. Nå har vesla
selvfølgelig blitt forkjøla, men i går kveld sov hun fra 8 til 1. Altså 5 timer
i strekk! Det har hun ikke gjort siden hun var 2 mndr.

Men 5 dager er kort tid og liten statistikk. Jeg er forberedt på at det tar flere uker da.

Lykke til!

PS! Ser at barna våre er ganske jevngamle og, og din er født på bryllupsdagen vår!

Moro å se at det er flere som har tro på hennes metoder 5 timer var jo kjempebra! Kaja er ikke kommet så langt enda. Vi jobber endel med dagsovingen nå, vi, for Kaja pleier bare å sove maks 30 minutter hver gang hun sover om dagen. Men nå har hun sovet fra kvart på 11, dvs. 1 1/2 time - og sover fortsatt!! Så hvis dette fortsetter er jeg storfornøyd!

Ps! Var det du som var Louise i Maiklubben på SM også? Moro at Kaja er født på bryllupsdagen deres da!

Våkner barnet ditt mange ganger om natta, bruker lang tid på å sovne om kvelden og dere i det hele tatt sliter med søvn?

- Les Elizabeth Pantleys "The no - cry sleep solution" eller "The no cry sleep solution for Toddlers and Preschoolers" (se mer her)
Gammel 06-12-2005, 11:18   #4
Gerbera
Seniormedlem

Gerberas avatar

Ble medlem: Jul 2004
Meldinger: 1.965
Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.Gerbera har en strålende fremtid.

Finnes denne på norsk da?

Jeg er elendig i engelsk, så ungen kommer til å skrike seg ihjel før jeg klarer å lese noe i boka...

Jeg synes vesla er for liten til å skrike seg i søvn, men på helsestasjon presser de på for at jeg skal gjøre det, så hvis det finnes en annen løsning hadde jeg vært veldig fornøyd om jeg fikk litt info på norsk!!

Prinsessene juni 05 og mai 07

Gerbera is offline   Svar med sitering
Gammel 06-12-2005, 14:20   #5
sima1
Medlem

sima1s avatar

Sitat:
Opprinnelig melding av Gerbera:
Finnes denne på norsk da?

Jeg er elendig i engelsk, så ungen kommer til å skrike seg ihjel før jeg klarer å lese noe i boka...

Jeg synes vesla er for liten til å skrike seg i søvn, men på helsestasjon presser de på for at jeg skal gjøre det, så hvis det finnes en annen løsning hadde jeg vært veldig fornøyd om jeg fikk litt info på norsk!!

Tror dessverre ikke den er oversatt til norsk.. Men kan du litt engelsk klarer du nok å lese den.. Uansett hva du velger å gjøre syns jeg ikke du bør gjøre noe du ikke føler er riktig selv! Stol på magefølelsen din og ikke la deg presse!

Sender deg en pm, jeg!

Gammel 07-12-2005, 10:52   #6
Louise73
Supermedlem

Louise73s avatar

Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.

Sima: jo jeg var Louise i mai-klubben. Siden jeg kjenner de i mai-klubben ble jeg værende
der på NM også.

Har jobbet lenge med dagsøvnen. Nå har den blitt forstyrret av sykdom og besøk. Derfor jobber jeg både med dagsøvn og 'sovne selv uten pupp' nå.
Har en 30-minutter napper her og.

Gerbera: synes heller ikke du skal la deg presse. Skjønner ikke at HS anbefaler
gråtekurer. Det er andre måter å gjøre dette på. De tar lenger tid.
Men det som er med gråtekurer er jo at de ikke fjerner kilden til at barnet ikke
sover. De lærer jo bare barnet at mor/ far ikke bryr seg nok om meg til å
ta meg opp når jeg er fortvilet og ikke får sove. Det er en veldig brutal
måte å lære et barn å sovne på. Dessuten kan du risikere at barnet blir utrygt
i sovesituasjon og får søvnproblemer av den grunn.

Nå lar jeg vesla rope og få ut stress til tider. Men lar henne aldri gråte og
ihvertfall ikke alene. Skrev litt om prinsippet i EP's teori i et tidligere innlegg.
Skal få tak i det og legge det ut.
Gammel 07-12-2005, 11:07   #7
Louise73
Supermedlem

Louise73s avatar

Ja det var mest om dagsøvn jeg skrev da. Har modifisert/ skrevet litt mer.
Anbefaler å lese boka da en forstår
mer om barns søvn da. Står mye nyttig. Men her er det:

Solveig sover veldig lite på dagtid, og stort sett aldri lenger enn 30min om gangen.

Det sier EP ikke gjelder som søvn fordi barnet da ikke kommer i den dype søvnfasen.

Søvnen går jo i faser. Disse fasene er kortere for babyer enn for voksne, og ser slik ut:

Søvnig-faller i søvn

Lett søvn

Dyp søvn i ca 1 time

Lett oppvåkning

Dyp søvn i ca 1-2 timer

Lett søvn

.... slik fortsetter det. Det som skjer med de som våkner hyppig og må
ha pupp er at de våkner i lett søvn/oppvåknings fasene. Siden den tror de
må ha puppen for å sovne igjen roper de på mor.

Det som skjer med kort-soverne er at de våkner ved første fase av lett søvn.

Søvn avler søvn. Jo bedre babyene sover på dagtid, jo bedre vil de stort sett sove på nattestid (bare unngå dagsoving for sent på dagen).

EP’s råd for å sove lenger på dagtid:

- Legg ungen med en gang den viser tegn til trøtthet (ikke hent posten, tøm søpla, e.t.c. først, da er gjerne ungen overtrøtt og veldig våken før du når senga...gjelder også på kveldstid).

- Sitt klar utenfor rommet, eller ha på babycall slik at ved første tegn til lyd er du raskt inne og gjør hva som trengs for å få h*n til å sove igjen (her er det pupp) ---- babyen går her fra lett søvn til dypere søvn, ville hatt babycallen klar hvis ny oppvåkning

Etter ei stund vil ungen klare selv å sove seg gjennom de lette fasene.

For å venne av med å sovne til puppen må en lirke løs puppen før barnet er
sovnet. Hvis barnet roter veldig, gi det puppen igjen, men gjenta å lirke løs puppen helt til barnet ikke roter lenger men sovner. Jeg har lirket løs puppen
10 ganger på det meste.
Dette må du være veldig konsekvent på kveld og natt. Til slutt skjønner
barnet at det ikke trenger puppen til å sovne.
Vær klar over at det tar tid. Ikke gi opp. Kan ta flere uker, men gir du deg
ikke så vil barnet sove til slutt.
Gi heller ikke opp når barnet sover dårlig p.g.a. utvikling, tenner, sykdom, e.t.c.
Gammel 07-12-2005, 21:27   #8
ida_snuppa
Supermedlem

ida_snuppas avatar

Ble medlem: Jul 2005
Meldinger: 517
ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.ida_snuppa er et navn alle kjenner.

Tusen takk for rådene

Vi sliter med søvnen her også, og jeg vil ikke begynne med noen skrikekur, selv om helsesøster anbefaler det...
Gammel 08-12-2005, 11:54   #9
sima1
Medlem

sima1s avatar

Kan jo legge ut en meget forkortet utgave av Elizabeth Pantleys "sleep solution"! Her finner du ikke en brøkdel engang av alle de gode tipsene, rådene og løsningene hun kommer med i boka si, så dersom dette ser interessant ut bør dere jo kjøpe boka!

Som Louise har jeg også begynt med å gi en forklaring på hvorfor mange barn våkner opp etter 1/2 time - 1 time etter at de har sovnet.

Barn (og voksne også forsåvidt) sover i sykluser. En typisk syklus for barnet ditt kan se slik ut: Hun sovner, sover lett i noen minutter, sover tungt en 1/2 time - 1 time, våkner. Dette er helt normalt og slik det skal være. Til forskjell fra voksne vet imidlertid ikke barn hvordan de skal sovne igjen alene. De fleste (også jenta di som jeg skjønner) er vant til å bli ammet, rugget eller båret i søvn, og når de da kommer til en slik våkenperiode i syklusen sin klarer de ikke bare å snu seg rundt og sovne igjen slik som vi voksne klarer. De tilkaller derfor mamma eller pappa for hjelp til dette. Jeg skal snart komme inn på hva du kan gjøre som kan hjelpe litt på dette, først skal jeg bare ta for meg hva forfatteren av boka anser som 1. skritt i søvnprosessen.

1. Sikkerhet:
Enten du samsover med barnet ditt, eller har ho i egen seng, er det viktig å tenke sikkerhet for barnet ditt. Sjekk at ho ikke kan dette ut av senga, at ho ikke kan bli begravd under dyner, at lakenet sitter godt på o.l. Dette sier seg jo egentlig selv, for det er jo vi mødre som gjerne tenker mye på dette!

2. Søvnsyklusen
Kapittel 2 i boka tar for seg den søvnsyklusen jeg har beskrevet overfor. Den sier også noe om hvor mange ganger om natta en kan forvente seg at barnet vil våkne. Det er naturlig at barn i 6 måneders alderen våkner noen ganger om nattan - til tross for at mange sier at så gamle barn ikke trenger mat om nattan, mener forfatteren at dette ikke stemmer. Her står det også at barn som er 1/2 år bør sove 2 ganger om dagen og 3 - 4 timer til sammen. Dagsoving skal visstnok forbedre nattesøvnen til barnet.

3.Kartlegg barnet ditt sine soverutiner. Velg en dag der du kartlegger barnet ditt sine søvnrutiner. Dette gjør at du får et klarere bilde av problemene, og det er lettere og jobbe med dem.

Sett opp et skjema for daglurene til barnet ditt: der skriver du opp NÅR hun sovner, HVORDAN hun sovner, HVOR hun sovner, HVOR hun sover og HVOR lenge hun sover.

Sett så opp et skjema for leggerutinene til barnet ditt(begynn et par timer før leggetid): Skriv TID, hva dere gjør, aktivitets nivå (aktiv, moderat, rolig), lydnivå (høyt, moderat, lavt), lysstyrke i rommet dere befinner dere i ( lyst, litt lys, mørkt)

Til sist setter du opp et skjema for nattvåkningene til barnet ditt: Skriv KLOKKESLETT, HVORDAN hun vekker deg, HVOR LENGE hun er våken, NÅR hun sovner, HVORDAN hun sovner, HVOR lenge hun sov før hun våknet nå. Etterpå kan du regne sammen hvor mange timer hun har sovet tl sammen, og hvor lenge hun har vært våken. Barn i 6 mnds alderen skal sve rundt 10 - 11 timer pr natt.

4. Ulike løsninger.
nå skal du sette opp en søvnplan for barnet ditt. Jeg kan dessverre ikke gjengi alle løsningene forfatteren gir i boka si, men jeg kan komme med de jeg har mest tro på.

a) innfør rutine for dagen. Dvs. sett opp en plan der du skriver når dere skal stå opp, når hun skal spise, når hun skal sove på dagen, når hun skal legge seg. Den bør ikke være helt nøyaktig hva tidspunkt angår, men barn liker rutiner og forutsigbarhet om dagen.
b)innfør rutine for dagsovingen. Jeg gir kaja litt fruktmos, synger for henne og legger henne i senga/vogna eller der hun skal sove. Det er som nevnt lurt å ha omtrentlig fast tidspunkt for dagsovingen og, men ser du at hun er trøtt til et annet tidspunkt - legg henne. Gjør det som får henne til å sove, gi pupp eller vugg henne i søvn.
Det du kan gjøre for å gradvis venne henne av med å sovne ved puppen - dvs. gi henne en annen søvnassosiasjon - er: når hun nesten har sovnet ved puppen, ta en finger inn ved siden av puppen i munnen hennes og lirk henne av, er hun søvnig nok kan hun klare å sovne uten puppen da, hvis ikke hekt henne på puppen igjen og forsøk igjen.
C) innfør rutine for kvelden.
Min rutine ser slik ut: (vi begynner 18.00) grøt, bad, synging i mørkt rom, pupp i mørkt rom, legger henne i senga.
d)slik får du henne til å sove lenger og ikke våkne etter 1/2 time /time om kvelden: Sitt utenfor rommet hennes 10 minutter før du vet at hun pleier å våkne. Med en gang du hører ho leer på seg/lager lyd, gå inn og gjør det som skal til for å få henne til å sovne. Vi har prøvd ut litt nye ting for Kaja og nå holder det noen ganger bare å gni henne litt forsiktig på magen/ryggen, dunke ho litt forsiktig i rumpa/klappe litt på magen til ho sovner igjen. Det som er viktig er å få ho til å sovne med en gang ho har våkna. Ligger ho bare noen minutter for lenge, vil ho bli lys våken og da er det for sent. Poenget er at ho er ikke sulten hver gang ho våkner om kvelden/natta, men ho tror ho trenger puppen for å sovne igjen. Dette trikset bruker jeg også om dagen for å få ho til å sove lenger, og forfatteren mener at etter en stund vil ho lære seg å sove over endel av disse våkenperiodene i syklusen sin. Vet jo ikke om det funker enda, men Kaja sov som sagt mye lenger i går kveld enn hun pleier.
e) forfatteren mener det kan være lurt å la barnet leke i senga/at du leker med henne der et par ganger hver dag slik at senga blir et trygt sted å være.
f) det kan også være lurt å la henne sovne mange ulike steder om dagen. Bruk uansett dagsoverutinen samme hvor hun skal sove.
g)Sover du sammen med jenta di kan du gjøre følgende: - ikke reager med en gang hun leer seg/gir fra seg lyd om natta. Alle barn lager lyd når de sover, og det kan hende hun sovner igjen hvis du ikke gjør noe og later som om du sover.
- prøv å dytte inn fingerern ved siden av puppen for å lirke henne av når hun nesten har sovnet slik som beskrevet i punkt b). Mulig hun da klarer å sovne av seg selv.
- legg deg litt lenger unna jenta di etter hun har sovnet. Ligger hun helt inntil puppen kjenner hun lukta og vil ha med en gang hun våkner.
- prøv å stryk ho på magen/ryggen eller bruk andre metoder for å få ho til å sovne igjen uten å gi ho puppen. Fungerer det ikke så bare gi ho puppen, men det er verdt et forsøk. Kaja sovner ofte igjen når jeg gjør det.

5. Velg noen -eller alle (jo flere jo bedre)av punktene ovnfor å følg dem i 10 dager. Gjør da en ny karlegging av søvnmønsteret til jenta di som nevnt i punkt 3.

6. Evaluer og gjør om på planen din. Hva har fungert, hva har ikke fungert?

Dette ble veldig langt og veldig rotete. Men det er vanskelig å gjengi en hel bok på så kort tid
Håper i hvert fall noen av rådene vil hjelpe litt slik at du slipper å la barnet ditt ligge og skrike.
Lykke til!

Louise: håper du kan fylle inn der du føler at det er noe mer som bør være med og rette meg der du mener jeg har tolket forfatteren feil PS! Jeg var også med i maiklubben.. Det var derfor jeg kjente deg igjen

Gammel 08-12-2005, 17:23   #10
Louise73
Supermedlem

Louise73s avatar

Synes det var kjempebra skrevet jeg Sima!

Du har fått med mange viktige poeng litt mer strukturert enn meg.

« Forrige diskusjon | Neste diskusjon »
Antall aktive brukere som ser denne diskusjonen: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonverktøy
Visningsmodus

Forumregler
Du kan ikke lage nye diskusjoner
Du kan ikke legge inn svar
Du kan ikke bruke vedlegg
Du kan ikke redigere egne meldinger

vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Forumhopp

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokka er nå 15:17.

Annonser: