Hva hadde dere til middag i dag? Den som vil tar med oppskriften.
I dag prøvde vi oss på kylling med grønn curry. Det var bittelitt sterkt, men ikke verre enn at guttene mine på 1,5 og 3 år likte det godt.
1 løk i tynne skiver
1 ss grønn currypasta (ikke spesielt eksotisk - fant i hylla på Meny)
1 liten grønn chili, finhakket (jeg fjernet frøene)
2-3 fedd hvitløk, finhakket (tar gjerne 4, jeg)
1 ts koriander
1 ts spisskummen
4 kyllingfileter i biter
1 boks kokosmelk
Litt salt
Olje til steking
Ris ved siden av
Løken freses i olje i panne 2 min, deretter tilsettes grønn curryplasta som også får frese med 1 min. Kyllingen tilsettes og brunes (ca 3-4 min). Deretter tilsettes hvitløk, chili, koriander og spisskummen. La frese 1 min (rør om slik at ikke hvitløken brenner seg). Tilsett 1 boks kokosmelk og la putre ca 10 min til det tykner litt. Smak til med salt. Serveres med ris.
Ooooh! I dag kan også jeg bidra med oppskrift - vi hadde nemlig pølse med brød, og det kan jeg lage!!!
(Jeg er trolig verdens aller, aller, aller verste kokk!!!)
INGREDIENSER:
Pølser
Brød
Sennep
Ketchup
10 liter vann (eller brannteppe)
DETTE GJØR DU:
* Åpne pakken med pølser (bruk gjerne saks eller kniv til dette).
* Ta 2 eller 3 pølser pr. person ut av pakken og legg dem på et fat.
* Grillen! Du har glemt grillen! Gå ut på verandaen og slå den på - ikke på full styrke som sist! Noe i midten blir nok bra. Da går du ikke tom for gass om moren din skulle finne på å ringe før du får lagt på pølsene.
* Åpne en pakke med pølsebrød (saks eller kniv funker på slike poser også). Ta ut like mange brød som du har pølser på tallerkenen.
* Legg pølsene på grillen. Hvis du har grill i to etasjer, kan du legge brødene i 2. etasje.
* Skru grillen på full styrke - da går det fortere.
* Les avisen.
* Hell 10 liter vann på flammene, eller dekk hele grillen med brannteppet.
* Server med sennep og ketchup.
* God apetitt!
* kyllingfilet
* frosen grønsaksblanding
* jevning av 4 dl vatn og 2 ss kveitemjøl
* persille, sitronsaft, salt, fløyte, salt, pepar eller anna som gir den rette smaken.
1) Set over potetene eller risen
2) Lag jevning, smak til slik du likar det
3) Skjær kyllingfileten i passe store bitar
4) Ha kyllingen og grønsakene i jamninga og la det heile småkoke til grønsakene er varme og kjøtet kokt (ca 10 min)
Smakar nesten like godt som hos bestemor!!!
__________________ Josefine august 2002 september 2004
Opprinnelig melding fra Teofelia Ooooh! I dag kan også jeg bidra med oppskrift - vi hadde nemlig pølse med brød, og det kan jeg lage!!!
(Jeg er trolig verdens aller, aller, aller verste kokk!!!)
INGREDIENSER:
Pølser
Brød
Sennep
Ketchup
10 liter vann (eller brannteppe)
DETTE GJØR DU:
* Åpne pakken med pølser (bruk gjerne saks eller kniv til dette).
* Ta 2 eller 3 pølser pr. person ut av pakken og legg dem på et fat.
* Grillen! Du har glemt grillen! Gå ut på verandaen og slå den på - ikke på full styrke som sist! Noe i midten blir nok bra. Da går du ikke tom for gass om moren din skulle finne på å ringe før du får lagt på pølsene.
* Åpne en pakke med pølsebrød (saks eller kniv funker på slike poser også). Ta ut like mange brød som du har pølser på tallerkenen.
* Legg pølsene på grillen. Hvis du har grill i to etasjer, kan du legge brødene i 2. etasje.
* Skru grillen på full styrke - da går det fortere.
* Les avisen.
* Hell 10 liter vann på flammene, eller dekk hele grillen med brannteppet.
* Server med sennep og ketchup.
* God apetitt!
Kokte 2 dl jasminris. Stekte 3 kyllingfileter, 1 løk, 1 rød paprika, 1 rød chili, 2 fedd hvitløk og 2 vårløk. Hadde i den kokte risen, 3 egg og litt soyasaus. Salt og pepper. Stekte ca 10 min. Hadde i noen ferdigkokte reker til slutt.
I dag ble det kjøttboller som vi laget av kvernet mørbrad og karbonadedeig. Tredde på spyd og la på grillen. Hadde fløtegratinerte poteter og tomatsaus til.